llibre

sobre lectors electrònics i llibres digitals

llibreM’agrada molt llegir bons llibres, des de sempre a casa n’hem tingut, als temps d’instituts i universitaris bàsicament tirava de biblioteques i si algun m’agradava molt o el volia conservar doncs el comprava, preferentment a llibreries de vell ja que acostumava a llegir autors morts i no novetats, i de tant en quant algun de nou. Però clar, estant en una gran ciutat i sense més responsabilitats que l’estudi tenia temps per passejar per llibreries de vell, ara però estant en un lloc més petit i amb canalla se’m fa més difícil tenir temps per la caçera i molts cops els que vull no els trobo.

Vaig descobrir que per la xarxa en podia trobar molts en format digital, però clar imprimir-los no surt a compte i llegir-los a l’ordinador si és més de tres fulls doncs tampoc. Per això ja fa dos anys vaig adquirir un lector electrònic, amb tinta electrònica que no cansa la vista i no gasta massa corrent, aquí en vaig parlar una mica http://www.telejet-garrotxa.cat/rebost-tic/172-llibre-digital. Vaig triar un Papyre de la casa grammata, que no és més que la versió espanyola del xinés jinkle, bàsicament perquè era el que acceptava més tipus de formats, no em lligava a cap plataforma concreta i és un sistema operatiu linux. Per mi la experiència ha estat un 10, he llegit més que mai, molt en anglès, i molts llibres que tenia pendents i mai trobava. Això sí, la majoria baixats d’internet de manera gratuïta (fet i fet el mateix que a les biblioteques), i els que m’han agradat més i volia conservar els he acabat comprant en paper o n’he regalat a amics (un regal digital perd molt enfront un llibre), bàsicament el mateix que feia als temps d’estudiants.

La dinàmica que he fet servir pels llibres que m’interessaven era cercar-los ja sense drets d’autor i lliures (per escriptors morts cap problema normalment en llocs com http://www.gutenberg.org/). En altres casos cercava per comprar, però al no trobar oferta digital o ser aquesta a preus desorbitats doncs anava a buscar per la xarxa fins que en trobava algun posat a disposició de manera gratuïta. Alguns estaven ben formatats però d’altres no i havies de suportar salts de pàgina on no tocava i maquetacions que no feien àgil la lectura, però l’important és el contingut, i remenant una mica amb el programa calibre podia transformar-los a un format decent. Aquest sistema per mi ja m’està bé, m’agrada remenar l’ordinador i trencar-m’hi les banyes però per altres persones no el recomanaria, per exemple la meva dona que vol el llibre en format agradable i correspondre pagant a l’autor i no perdre el temps cercant en diferents webs alguna versió ben maquetada.

Per ella hem comprat el nou kindle d’amazon, surt molt bé de preu (respecte al que em vaig comprar jo) ja que fan servir el model de les impressores o la nexpresso (la màquina per sota del preu de cost ja que el negoci el fan amb els consumibles, siguin llibres, tinta o càpsules) i no cal dependre de l’ordinador, des del mateix dispositiu et descarregues i compres els llibres, i els tens en un format molt bo, amb diccionaris i poden subratllar i fer anotacions. La punyeta és la guerra de formats, el que millor llegeix el kindle és el seu propi format azw o mobi, no llegeix epub que és el més extès, espero que ho solucionin aviat ja que no és un problema tècnic ja que l’aparell també és un linux i ho podria llegir. Per mi no és problema ja que amb el calibre puc convertir els epub a mobi i enviar-los al dispositiu kindle i tots contents.

Al kindle primer hi vaig baixar llibres gratuïts que t’ofereixen i després la primera compra va ser el llibre de Juan Gómez-Jurado ja que me n’havien parlat molt bé i és dels que entén com funciona internet i va ser dels impulsors de la iniciativa 1libro 1euro, a més pots llegir el primer capítol gratuïtament i comprar-lo a menys de 2€. Perfecte, ja el tinc al Kindle, però ara jo també el vull llegir al meu papyre i aquest no llegeix el format propietari azw, cap problema: el poso al calibre i el converteixo a epub, funciona a la primera i es veu tot perfectament.

Segona experiència de compra, el llibre “‘Història de Catalunya “de Toni Soler, també a amazon, surt a uns 9€, cap problema, compro i ja el tenim al kindle. Jo també el vull al papyre i faig el mateix procediment d’abans però NO FUNCIONA perquè el llibre té protecció DRM que és bàsicament una punyeta que et limita les possibilitats i que només pateix qui ha comprat el producte (com amb les pel·lícules que els únics que s’han de tragar el anuncis i les campanyes contra la pirateria són els que han pagat per veure-ho), és un DRM no massa restrictiu que permet que el llibre el tingui al kindle, a la web, descarregat a l’ordinador i a l’android (tots tenen programes per llegir el azw) i que el podria tenir a un altre kindle però no el puc tenir al meu papyre  ja que no llegeix aquest format i no me’l deixa convertir. Total que he hagut de cercar la versió gratuïta del llibre que he comprat per a llegir-lo al meu papyre.

El DRM també fa que els llibres no siguin teus i que te’ls puguin treure en qualsevol moment, no hauria de passar però ja va passar en un cas tan exemplar com el 1984 de George Orwell. Per això tots els llibres que tinc i tindré d’amazon a més de al kindle i al núvol els tinc al meu ordinador, i el calibre els gestiona molt bé.

El sistema d’amazon està molt bé i és àgil i còmode i d’entrada no el culparé, més aviat serà decisió de l’autor o l’editorial el fet d’oferir els seus llibres amb o sense DRM, si no s’elimina directament (que seria lo desitjable) com a mínim en cada llibre s’hauria d’indicar quines restriccions té, després ja decidirem si ens surt a compte pagar. Espero que casos com el de Gómez-Jurado es repeteixin ja que així hi guanyem tots.

Si en voleu saber més, en aquest article parla sobre els llibres digitals i la pirateria comparant casos com la de la Etxebarria (estil Rosario Flores “que los músicos nos moriremos de hambre) i el de Casciari (gran iniciativa amb Orsai)

Anuncis

2 pensaments sobre “sobre lectors electrònics i llibres digitals

    • ivanbea diu:

      Gràcies, i encara diria més, hi ha llibres que vull llegir en digital però els vull també en paper, si compres el físic t’haurien de regalar el digital, amb alguns discos ho fan.

Deixa un comentari

